Методика



  1. https://yadi.sk/i/4kwfGO2EkaWSH-Fort-500A
  2. https://yadi.sk/i/SDBPyzu1kaWX9 -АК-74
  3. https://yadi.sk/i/xPzkjW0qkaWZZ -Розібрати автомат
  4. https://yadi.sk/i/g7Z7x82rkaWbn -СГД
  5. https://yadi.sk/i/jQUb9nfskaWdi-гранати
  6. https://yadi.sk/i/lKXha-OpkaWf6-стрільба зі зброї
  7. https://yadi.sk/i/0v5_DfJ8kaWgG-порадник зі зброї
  8. https://yadi.sk/i/vFCHPcuhkaWiU-НПВ у школі
  9. https://yadi.sk/i/GMx3tioFkaWjF-програма допризової підготовки
  10. https://yadi.sk/i/4n__yyJ7kaWkV-10-юнаки-перелік тем(1.5 год.)
  11. https://yadi.sk/i/KESFnN4fkaWmo-11-юнаки-перелік тем(1.5 год.)
  12. https://yadi.sk/i/_I0reEWHkaWoT-порадник зі зброї (5.6 мм)

Навчальна програма
«ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ»
 (для навчальних закладів системи загальної середньої освіти)

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Навчальний предмет «Захист Вітчизни» вивчається на підставі діючого законодавства та входить до інваріантної складової Типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів III ступеня, затверджених наказом МОН від 27.08.2010 N 834, зі змінами, що внесені наказом МОН від 29.05.2014 № 657.
Метою навчального предмета «Захист Вітчизни» є формування в учнівської молоді життєво необхідних знань, умінь і навичок щодо захисту Вітчизни та системного уявлення про  військово-патріотичне виховання як складову частину патріотичного виховання.
Відповідно до мети сформовано завдання предмета:
- підготовка учнівської молоді до захисту життя і здоров’я, забезпечення власної безпеки і безпеки інших людей у надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного часу;
- ознайомлення учнівської молоді з основами нормативно-правового забезпечення захисту Вітчизни, цивільного захисту та охорони життя і здоров'я;
- набуття знань про задачі Збройних Сил України та інших військових формувань, їх характерні особливості; засвоєння основ захисту Вітчизни, цивільного захисту, основ медичних знань; здійснення психологічної підготовки молоді до захисту Вітчизни;
- підготовка учнів до захисту Вітчизни, професійної орієнтації молоді, служби у Збройних Силах України та інших військових формуваннях, визначених чинним законодавством.
Предмет «Захист Вітчизни» є обов’язковим навчальним предметом, який вивчається в навчальних закладах системи загальної середньої освіти. Відповідно до потижневого (календарного) плану по півтори години на тиждень уроки проводяться: 10 клас - по 1,5 години на тиждень протягом навчального року; 11 клас: в першому семестрі - по 1,5 години на тиждень, а в другому семестрі - по 1 годині на тиждень та 18 годин відводиться на проведення навчально-польових занять (зборів) і занять у лікувально-оздоровчому закладі. При потижневому навантаженні по дві години на тиждень: 10 клас та перший семестр 11 класу - по 2 години, другий семестр 11 класу - по 1,5 години на тиждень та 18 годин - на проведення навчально-польових занять (зборів) і занять у лікувально-оздоровчому закладі.
Предмет вивчається упродовж 10 і 11 класів та під час навчально-польових занять (зборів) і занять у лікувально-оздоровчому закладі.
У кожному періоді предмет вивчається юнаками та дівчатами окремо (лист-роз’яснення Міністерства освіти і науки України від 09.10.2002 № 1/9-444). Навчальний предмет при цьому в обох випадках називається «Захист Вітчизни» з уточненням («Основи медичних знань» для дівчат).
Поділ класів на групи юнаків та дівчат здійснюється незалежно від кількості учнів у класі (але не менше ніж 5 осіб).  Якщо у групі є менше 5 осіб, то учні цієї групи навчаються за індивідуальними навчальними планами. Дівчата за їх власним бажанням (у разі згоди батьків, опікунів або піклувальників) навчаються за програмою для групи юнаків Юнаки, які за станом здоров’я, релігійними поглядами не вивчають основи  військової справи, навчаються за програмою для групи дівчат.
Навчально-польові заняття (збори) і заняття у лікувально-оздоровчому закладі проводяться з метою практичного закріплення рівня знань, умінь та навичок учнів 11 класів наприкінці навчального року або поетапно (по мірі вивчення тем (розділів), наприкінці першого семестру та навчального року. Організовуються 3-х денні (18 годин) навчально-польові заняття (збори) на базі військових частин, військових комісаріатів, базових навчальних закладів та навчальних закладів які організуються та проводяться міськими/районними військовими комісаріатами та органами місцевого самоврядування.
У навчальних закладах, в яких учні навчаються за спортивним напрямком, вивчення предмета «Захист Вітчизни» здійснюється з наданням додатково 36 годин до розділу «Прикладна фізична підготовка» за тематикою навчального закладу.
Оцінювання навчальних досягнень з предмета «Захист Вітчизни» здійснюється відповідно до Критеріїв.
Під час складання контрольних вправ з прикладної фізичної підготовки необхідно врахувати деякі особливості, спрямовані на убезпечення учнів від нещасних випадків:
1. Контрольні вправи складають тільки учні основної медичної групи, які на момент прийняття нормативу не скаржаться на погане самопочуття та стан здоров’я.
2. Перевірка безпечності місць занять та справності інвентарю.
3. Проведення розминки.
При здачі заліків та нормативів також мають ураховуватися фізіологічні особливості та релігійні погляди учнів.

Програма предмета «Захист Вітчизни» включає:
1) пояснювальну записку;
2) зміст навчального матеріалу та державні вимоги до рівня
загальноосвітньої підготовки учнів;
3) додатки, що включають: критерії оцінювання навчальних
досягнень учнів, перелік об'єктів навчально-матеріальної бази , заходи безпеки на заняттях , нормативи та окремі положення курсу стрільб.
Зміст програмового матеріалу, у залежності від матеріальної бази навчального закладу та ін. може бути скореговано на 20 відсотків в межах розділу. Послідовність вивчення тем, вчитель може коригувати самостійно.
Завершальний етап навчання наприкінці військово-польових занять (зборів) і занять у лікувально-оздоровчому закладі може бути проведено як військово-спортивне свято.

Практичне закріплення теоретичного матеріалу з розділу «Основи цивільного захисту» також передбачається під час проведення Тижнів безпеки життєдіяльності та Днів цивільного захисту.
Стрільба з автомата (малокаліберної гвинтівки) проводиться на відповідно обладнаних стрільбищах і в тирах згідно з планами військових комісаріатів на підставі наказів, погоджених з начальником гарнізону (командиром військової частини, начальником вищого військового навчального закладу), органом управління освітою і керівником навчального закладу.
Основною організаційною формою вивчення предмета «Захист Вітчизни» в загальноосвітніх навчальних закладах усіх типів є урок, що проводиться вчителем згідно з календарно-тематичним плануванням та навчальним планом, складеними відповідно до навчальної програми.
Обов’язкова форма одягу для вчителя (викладача), під час проведення занять з предмету «Захист Вітчизни» – військова форма Збройних Сил України.

РОЗДІЛ 1. ЗБРОЙНІ СИЛИ УКРАЇНИ НА СУЧАСНОМУ ЕТАПІ
Зміст розділу розглядає основи законодавства про призначення, структуру Збройних Сил України та військову службу, розкриваються історія українського війська. Вивчення розділу спрямовано на формування у молоді ідеалу людини-патріота, захисника Вітчизни на прикладах героїчної боротьби українського народу за незалежність.
Особливості подання матеріалу
Організаційні форми і методи навчання визначає вчитель (викладач) предмета. Вивчення навчального матеріалу щодо історії українського війська базується на знаннях учнів з історії України основної школи. Проблеми реформування та розвитку Збройних Сил України висвітлюються щорічником «Біла книга» Міністерства оборони України, який інформує про оборонну політику держави та інші заходи у цій сфері. Окремі навчальні питання розділу отримають розвиток під час виконання заходів військово-патріотичного виховання, використання резервного часу програми. Особливо це стосується розширення обізнаності та поглиблення знань зі спільних міжнародних військових навчань, миротворчих міжнародних акцій та місії ООН.
Учні також оволодівають знаннями з міжнародного гуманітарного права. Викладачі самостійно вибирають форми і методи проведення занять, визначають питання, які потребують особливої уваги під час занять. Окремі навчальні питання з міжнародного гуманітарного права можуть розширюватися та вивчатися у резервний час, під час заходів військово-патріотичного виховання. У стислому вигляді основні нормативно-правові акти міжнародного гуманітарного права (а також пам’ятка військовослужбовцям Збройних Сил України щодо застосування цих норм) викладено у бойовому статуті.
Перевірка знань учнів здійснюється в ході засвоєння навчального матеріалу, а правил поведінки в бою - на тактичних заняттях під час навчально-польових занять (зборів). 

РОЗДІЛ 2. СТАТУТИ ЗБРОЙНИХ СИЛ УКРАЇНИ

Зміст розділу формує уявлення учнів про статути Збройних Сил як про закони військової служби. У ньому розглядаються основні положення організації внутрішньої служби, повсякденної життєдіяльності військ.
Особливості подання матеріалу
Основою засвоєння військових статутів є загальне ознайомлення зі статутами Збройних Сил України. Організаційні форми і методи навчання вчитель (викладач) вибирає самостійно. Заняття проводяться, як правило, практично, на спеціально обладнаних місцях. Правила військової ввічливості, поведінки та військового вітання військовослужбовців відпрацьовуються створенням практичних ситуацій.
Удосконалення знань зі статутів Збройних Сил України, практичних навичок їх виконання здійснюється у ході навчально-виховного процесу, а також у ході навчально-польових зборів.

РОЗДІЛ 3. СТРОЙОВА ПІДГОТОВКА

У розділі вивчаються стройові прийоми та рухи зі зброєю та без зброї, стройова підготовка навчального відділення, під час яких учні оволодівають стройовими прийомами і діями.
Особливості подання матеріалу
Стройова підготовка є одним з важливих напрямів навчання і виховання учнівської молоді. Вона вирішує такі завдання: дисцип­лінує учнів, загартовує їх фізично, виробляє гарну поставу, формує уміння правильно і швидко виконувати команди. Навички із виконання стройових прийомів вдосконалюються під час занять із вог­невої, прикладної фізичної та ін підготовок.
 Стройова підготовка учнів здійснюється на планових заняттях, а також під час шикувань і пересувань протягом усього вивчення предмета. Заняття зі стройової підготовки починається з роз’яснення відповідних статей Стройового статуту Збройних Сил України, потім показуються стройові прийоми, що відпрацьовуються, далі проводиться тренування. Усі заняття проводяться, як правило, на обладнаному стройовому майданчику навчального закладу з дотриманням такої методичної послідовності: тренування та перевірка прийомів, що вивчалися на попередніх заняттях; показ із коротким поясненням нового стройового прийому та розучування цього прийому (якщо прийом складний, він вивчається за елементами або за допомогою підготовчих вправ, потім у цілому; якщо прийом не складний, розучувати його спочатку в повільному темпі, а потім доводиться у процесі навчання до встановленого темпу); тренування до зразкового виконання розученого прийому з використанням індивідуального і попарного способів навчання; організація змагання на краще виконання прийому та проведення розбору занять.
Під час проходження навчально-польових занять (зборів) стройова підготовка учнів у складі навчальних підрозділів удосконалюється у ході занять з тактичної та вогневої підготовки.
Перевірка рівня знань учнів здійснюється у ході засвоєння навчального матеріалу. Вміння виконувати стройові прийоми та діяти у складі навчального відділення оцінюється протягом курсу навчання.

РОЗДІЛ 4. ВОГНЕВА ПІДГОТОВКА
Це один із основних розділів програми. Вогнева підготовка передбачає вивчення теоретичних положень основ стрільби, оволодіння прийомами та правилами стрільби зі стрілецької зброї і метання ручних гранат.
Особливості подання матеріалу
Вогнева підготовка проводиться на заняттях: з основ стрільби, вивчення зброї, прийомів і правил стрільби; із виконання вправ початкових і навчальних стрільб; на вогневих тренуваннях; із виконання вправи контрольних стрільб і вправи бойових стрільб під час навчально-польових занять (зборів).
Під час вивчення основ стрільби зі стрілецької зброї застосовують такі методи: розповідь, показ і тренування у вирішенні вогневих завдань із використанням навчально-тренувальних засобів, прицілів, наочних посібників. Практичні заняття з вивчення будови зброї і боєприпасів проводяться у кабінеті предмета з використанням навчальної зброї та її макетів. Основний метод занять – розповідь у поєднанні з показом будови, роботи частин і механізмів на схемах, плакатах, макетах та навчальних зразках зброї, а також виконання практичних дій зі зброєю. Неможливість використання на заняттях зразків навчальної зброї компенсується їх комп’ютерним відображенням. Під час вивчення прийомів і правил стрільби та метання ручних гранат учням прищеплюються знання та практичні навички у застосуванні зброї для ураження цілей різними способами. Головна увага звертається на навчання учнів виявленню цілей та визначення дальності до них, коректування стрільби, техніку метання гранат. Виконання прийомів і правил стрільби та метання ручних гранат удосконалюються на вогневих тренуваннях, стрільбах і тактичних заняттях. 
Вогневі тренування і стрільби проводяться, як правило, у стрілковому тирі, на військовому стрільбищі. На вогневих тренуваннях учні навчаються прийомам та правилам стрільби і метанню гранат, відпрацьовують нормативи, вирішують вогневі завдання, тренуються у спостереженні за полем бою, виявляють цілі і визначають дальності до них. У ході цих тренувань в учнів формуються і удосконалюються первинні навички із вогневої підготовки.
Перевірка знань і виконання нормативів з вогневої підготовки здійснюється під час проведення занять на навчальних місцях. Результати перевірки враховуються при визначені поточної оцінки за заняття. Отримані оцінки за виконання вправ стрільб враховуються під час тематичного оцінювання.
Бали за виконання першої і другої навчальних вправ з метання ручних гранат та оцінка за виконання вправи бойових стрільб із автомата не впливають на загальний бал учня з предмета.

РОЗДІЛ 5. ТАКТИЧНА ПІДГОТОВКА
Тактична підготовка передбачає: основні положення щодо підготовки та ведення сучасного бою механізованим відділенням; прийоми і способи дій солдата в основних видах бою у складі відділення. 
Особливості подання матеріалу
На теоретичних заняттях учні вивчають загальні положення бойових статутів щодо підготовки та ведення загальновійськового бою. Основним методом теоретичних занять є демонстрація бою відділення  механізованого взводу сучасними графічно-інформаційними технологіями, в тому числі комп’ютерне моделювання бойових дій та імітація бою на місцевості. Основним методом навчання на практичних (тактико-стройових, тактичних) заняттях є вправа (тренування) з виконання прийомів і способів дій. На практичних заняттях учні оволодівають прийомами і способами дій солдата в бою, удосконалюють дії солдата у складі відділення в основних видах бою. За необхідності можуть застосовуватися пояснення і показ. Вчителями (викладачами) створюються можливі ситуації, що вимагають прийняття рішень з дотримання кодексу поведінки учасниками бойових дій, під час відпрацювання яких учні отримують  практичні навички і удосконалюють теоретичні знання щодо застосування норм міжнародного гуманітарного права. 
Особливістю практичних занять і військової тактичної гри є створення у ході тактичних дій екстремальних та стресових ситуацій за рахунок обмеження часу на виконання та ускладнення нормативних завдань, несподівана постановка ввідних та інше. Тим самим тактична підготовка сприятиме морально-психологічній готовності молоді до військової діяльності.
Під час занять відпрацьовуються нормативи, що є складовими змісту навчальних питань. Їх результати  враховуються при оцінюванні навчання із тактичної підготовки.         
У ході занять з військової топографії особлива увага звертається на вироблення в учнів практичних навичок у орієнтуванні на незнайомій місцевості та визначення захисних властивостей місцевості. Знання, вміння і навички, одержані на заняттях з військової топографії, удосконалюються на заняттях з тактичної і вогневої підготовки.
Перевірка рівня навчальних компетентностей учнів здійснюється у ході викладення навчального матеріалу, а також може уточнюватися під час занять на навчально-польових заняттях (зборах). 

РОЗДІЛ 6. ПРИКЛАДНА ФІЗИЧНА ПІДГОТОВКА
У розділі значна увага приділяється розучуванню та систематизації
прийомів самозахисту, розвитку основних фізичних якостей учнів засобами фізичних вправ (прискорене пересування, гімнастика,  елементи видів спорту (національні бойові мистецтва, гирьовий спорт, атлетична гімнастика).
Особливості подання матеріалу      
Прикладна фізична підготовка учнів здійснюється на планових заняттях  та  у процесі засвоєння інших основних розділів предмета. Висока ефективність занять досягається скороченням часу на перешикування і пересування, коротким поясненням, виконанням вправ усіма учнями одночасно.
На заняттях учні оволодіють прийомами застосування зброї в бою (удари прикладом, уколи багнетом). Завданням цих занять є навчання учнів прийомам захисту зброєю та обеззброювання противника в оборонному бою.
Пересування навчальних підрозділів до місць занять під час вивчення інших розділів навчальної програми, у ході занять та під час повернення з них супроводжується фізичним тренуванням учнів.
Змістове наповнення теми «Прикладні фізичні вправи та елементи видів спорту (національні бойові мистецтва, гирьовий спорт, атлетична гімнастика)» вчитель може формувати самостійно із фізичних вправ, спрямованих на розвиток основних фізичних якостей учнів або з елементів зазначених видів спорту.
На опанування елементів теми можливо відведення приблизно однакової кількості годин. Однак не виключається варіанти збільшення чи зменшення кількості годин на вивчення окремих видів рухової діяльності.

РОЗДІЛ 7. ОСНОВИ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ

Розділ передбачає ознайомлення з нормативно-правовою базою цивільного захисту; розглядаються надзвичайні ситуації природного, техногенного, воєнного і соціально-політичного характеру, заходи і засоби захисту населення від надзвичайних ситуацій.  
Особливості подання матеріалу
На заняттях учні вивчають способи захисту від зброї масового ураження, набувають первинних навичок у використанні засобів індивідуального захисту, спеціальної обробки, а також навчаються діям в умовах застосування зброї масового ураження та інших надзвичайних ситуацій. Навички, які отримані на заняттях, вдосконалюються на заняттях з інших предметів навчання, особливо під час занять з тактичної підготовки.
З метою удосконалення умінь і навичок учнів як на планових заняттях, так і на польових заняттях з інших розділів предмета в обов’язковому порядку відпрацьовуються відповідні нормативи з основ цивільного захисту. 

РОЗДІЛ 8. ОСНОВИ МЕДИЧНИХ ЗНАНЬ І ДОПОМОГИ

Розділ передбачає вивчення порядку надання домедичної допомоги пораненим, невідкладні дії та організаційні заходи, спрямовані на врятування та збереження життя людини у невідкладному стані та мінімізацію наслідків впливу такого стану на її здоров’я, а також навчання практичним навичкам з рятування та збереження життя людини, яка перебуває у невідкладному стані, навчання користуванню індивідуальними засобами медичного захисту. 
Особливості подання матеріалу
Головна увага на заняттях звертається на набуття учнями практичних навичок. Теоретичний матеріал повинний викладатися тільки в тому обсязі, який необхідний для свідомого виконання практичних прийомів.
Перевірка рівня знань, вмінь і навичок учнів здійснюється у ході навчальних занять, а також може уточнюватися під час занять з тактичної і вогневої підготовки.


Розділи програми для групи дівчат (юнаків, які за станом здоров’я, релігійними поглядами не вивчають основи  військової справи) містять завдання навчання та особливості подання навчального матеріалу.

РОЗДІЛ 1. ОСНОВИ МЕДИЧНИХ ЗНАНЬ І ДОПОМОГИ
У розділі викладається порядок надання домедичної допомоги пораненим як при ураженні звичайною зброєю, так і зброєю масового ураження, а також навчання користуванню індивідуальними засобами медичного захисту.
Особливості подання матеріалу
Головна увага на заняттях звертається на набуття учнями практичних навичок. Теоретичний матеріал повинний викладатися тільки в тому обсязі, який необхідний для свідомого виконання практичних прийомів.
Перевірка рівня знань, вмінь і навичок учнів здійснюється у ході навчальних занять.
РОЗДІЛ 2. ДОМЕДИЧНА ДОПОМОГА У НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЯХ
Основною метою навчання є підготовка учнів до надання домедичної допомоги постраждалим в умовах надзвичайних ситуацій мирного і воєнного часу. У розділі подається домедична допомога при отриманні механічних травм, радіаційних уражень та різноманітних отруєнь. 
Особливості подання матеріалу
Практичні заняття з надання домедичної допомоги проводяться вчителем (викладачем) предмета за участю медичних працівників навчального закладу. Практичний показ прийомів і способів домедичної допомоги здійснюється особисто вчителем (викладачем), для чого використовуються муляжі та манекени, а також можуть залучатися учні.
Перевірка рівня знань, умінь і навичок учнів здійснюється у ході викладення навчального матеріалу, відпрацювання нормативів з домедичної допомоги у надзвичайних ситуаціях та під час занять у лікувально-оздоровчому закладі.

РОЗДІЛ 3. ОСНОВИ ЦИВІЛЬНОГО ЗАХИСТУ
Тематичний зміст навчального матеріалу цього розділу відповідає розділу 6 програми для групи юнаків.

РОЗДІЛ 4. МІЖНАРОДНЕ ГУМАНІТАРНЕ ПРАВО ПРО ЗАХИСТ ЦИВІЛЬНОГО НАСЕЛЕННЯ
У розділі розглядаються основні положення міжнародного гуманітарного права щодо захисту цивільного населення, природного середовища та установок і споруд, які мають небезпечні сили від наслідків збройних конфліктів. Розглядаються також засоби і методи ведення воєнних дій, що заборонені нормами міжнародного гуманітарного права. 
Особливості подання матеріалу
Тематика занять для дівчат спрямована, насамперед, на вивчення  застосування норм міжнародного гуманітарного права щодо захисту цивільного населення (осіб та об’єктів) у збройних конфліктах, ознайомлення із забороненими засобами і методами воєнних дій. Резервний час також може бути використаний для вивчення питань міжнародного правосуддя, етики проведення гуманітарних операцій, планування табору для людей, переміщених під час надзвичайних ситуацій.
Перевірка знань учнів здійснюється в ході засвоєння навчального матеріалу.   

РОЗДІЛ 5. ДОМЕДИЧНА ДОПОМОГА В БОЙОВИХ УМОВАХ
У розділі розглядаються основні принципи надання домедичної допомоги в умовах бойових дій.
Особливості подання матеріалу
Головна увага на заняттях звертається на набуття учнями практичних навичок надання домедичної допомоги в бойових умовах. Переходити до відпрацьовування чергового прийому необхідно тільки після засвоєння попереднього.
Перевірка рівня знань, вмінь і навичок учнів здійснюється у ході навчальних занять.



ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН №1
вивчення предмета юнаками (дівчатами за їх власним бажанням)
№ з/п

Кількість годин
на тиждень
(1,5 год.)
Кількість годин
на тиждень
(2 год.)
З них на військово-польові
заняття
Разом.
1 рік
(10 клас)
2 рік
(11 клас)
Разом
1 рік
(10 клас)
2 рік
(11 клас)


Вступний урок
1
1
-
1
1
-
-

Розділ 1. Збройні Сили України на сучасному етапі
5
2
3
6
2
4
-
1
Нормативно-правова база з військових питань. Історія розвитку українського війська
2
1
1
3
1
2
-
2
Основи міжнародного гуманітарного права
2
-
2
2
-
2
-
3
Військова присяга та військова символіка України
1
1
-
1
1
-
-

Розділ ІІ. Статути Збройних сил України
5
3
2
5
3
2
-
1
Військовослужбовці та
відносини між ними

1
1
-
1
1
-
-
2
Військова дисципліна
1
-
1
1
-
1
-
3
Розподіл часу й повсякденний порядок у підрозділах

2
2
-
2
2
-
-
4
Вартова служба
1
-
1
1
-
1
-

Розділ ІІІ. Стройова підготовка
8
4
4
10
5
5

1
Стройові прийоми і рух без зброї та зі зброєю
6
4
2
8
5
3
-
2
Строї відділення
2
-
2
2
-
2
-

Розділ ІV. Вогнева підготовка
23
10
9
30
15
11
4
1
Стрілецька зброя та
поводження з нею
6
4
2
10
7
3
-
2
Основи стрільби зі стрілецької зброї
2
1
1
3
2
1
-
3
Ведення вогню з місця по нерухомих цілях і цілях, що з’являються
13
5
4
15
6
5
4
4
Ручні осколкові гранати та поводження з ними
2
-
2
2
-
2
-

Розділ V. Тактична підготовка
26
11
4
36
16
9
11
1
Основи загальновійськового бою
1
1
-
2
2
-
-
2
Дії солдата в бою
4
4
-
6
6
-
-
3
Дії солдата в бою у складі бойових груп
4
2
2
7
3
4
-
4
Основи військової топографії

6

4
2
10
5
5
-
5
Дії солдата в бою у складі механізованого відділення
10
-
-
10
-
-
10
6
Озброєння та бойова техніка військової частини (підрозділу)
1
-
-
1
-
-
1

Розділ VІ. Прикладна фізична підготовка
11
6
3
19
11
6
2
1
Гімнастика
2
1
1
3
2
1
-
2
Прискорене пересування та подолання перешкод
3
1
-
3
1
-
2
3
Основи самозахисту
2
2
-
3
2
1
-
4
Прикладні фізичні вправи та елементи видів спорту (національні бойові мистецтва, гирьовий спорт, гімнастика атлетична)
4
2
2

10


6


4

-

Розділ VІІ. Основи цивільного захисту
11
6
5
14
7
7
-
1
Нормативно-правова база цивільного захисту
1
1
-
1
1
-
-
2
Надзвичайні ситуації та загроза їх виникнення
2
2
-
2
2
-
-
3
Основні способи захисту
населення в надзвичайних ситуаціях
5
2
3
7
3
4
-
4
Основи рятувальних та інших невідкладних робіт
3
1
2
4
1
3
-

Розділ VІІІ. Основи медичних знань і допомоги
13
7
5
16
8
7
1
1
Смерть, ознаки клінічної та біологічної смерті, методи оживлення потерпілих
2
2
-
2
2
-
-
2
Надання домедичної допомоги при кровотечах, пораненнях, переломах та вивихах
3
2
1
4
2
2
-
3
Домедична допомога в умовах бойових дій
7
3
3
9
4
4
1
4
Психологічна підготовка до захисту Вітчизни 
1
-
1
1
-
1
-

Резерв часу

4


3

1

5

2
3
-

РАЗОМ
105
52
35
140
70
52
18

Орієнтовний план проведення
навчально-польових занять (зборів)

з/п
Назва розділу (предмета)
Кількість годин
1
день
2
день
3
день
1
Тактична підготовка
11
6
5

2
Вогнева підготовка
4


4
3
Основи медичних знань і допомоги
1


1
4
Прикладна фізична підготовка
2

1
1

Всього:
18
6
6
6


ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
 ТА ДЕРЖАВНІ ВИМОГИ ДО РІВНЯ
 ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ПІДГОТОВКИ УЧНІВ

10 КЛАС, група юнаків (дівчат за їх власним бажанням)

Зміст навчального матеріалу
Державні вимоги
до рівня загальноосвітньої
підготовки учнів
1
2
Вступний урок (1 година)
Військово-патриотичне виховання – складова патріотичного виховання молоді.
Поняття національної безпеки держави.
Розвиток національних Збройних Сил та інших військових формувань України  - необхідна умова забезпечення могутності української держави. Підготовка до захисту Вітчизни -  обов'язок  кожного громадянина.
Зміст програми  предмета «Захист Вітчизни», завдання кожного розділу, порядок проведення занять.
 Обов'язки та правила поведінки учнів на уроках.
Учень (учениця):
розуміє роль і місце військово-патріотичного виховання у системі патріотичного виховання молоді;
характеризує вимоги Конституції України щодо захисту Вітчизни, свої обов’язки у разі виникнення загрози суверенітету та територіальної цілісності України, поняття національної безпеки держави;
визначає основні поняття з військової справи, основ цивільного захисту, психологічної та медико-санітарної  підготовки;
виконує правила поведінки на заняттях.
Розділ 1. Збройні Сили України на сучасному етапі.
(2 години)
Тема 1. Нормативно-правова база з військових питань.
Історія розвитку українського війська (
1 година)
Структура воєнної організації держави та її керівництво. Воєнна доктрина України.

Міжнародне військове співробітництво та участь збройних формувань України  в миротворчих місіях ООН. Військове співробітництво України з Північноатлантичним блоком (НАТО), напрями розвитку взаємовідносин.
Основні історичні етапи розвитку українського війська. Готовність Збройних Сил України  до сучасних воєнних  загроз та викликів
характеризує: історично-політичні умови формування Збройних Сил України;
називає: головні напрямки політики Уряду України в галузі оборони і безпеки країни, основні історичні етапи розвитку українського війська, призначення, організаційну структуру, озброєння та тактику ведення бойових дій;
визначає: основні положення Воєнної  доктрини України щодо військової служби, основи міжнародного гуманітарного права;
розуміє: завдання служби за контрактом, альтернативної та їх відмінності; доцільність військового співробітництва з метою досягнення безпеки країни; готовність Збройних Сил України до сучасних воєнних  загроз та викликів.
Тема 3. Військова присяга та військова символіка України (1 година)
Історія походження військової присяги, бойового прапора, військової символіки збройних формувань  України.
Військова присяга - клятва на вірність українському народові, її значення і порядок прийняття.
Бойовий прапор військової частини – символ честі, доблесті і слави.

характеризує: військову присягу, її історію, порядок прийняття та значення, походження бойового прапора, військових відзнак та символіки
України
Розділ ІІ. Статути Збройних сил України (3;  5 годин)
Тема 1. Військовослужбовці та стосунки між ними. (1 година)
Поняття про військові статути. Військові звання і знаки  розрізнення. Начальники та підлеглі, старші та молодші, їх права і обов'язки.
Дотримання військовослужбовцями статутних взаємовідносин. Правила військової ввічливості і поведінки військовослужбовців. Порядок звернення до начальників, віддання і виконання наказів.

 
Учень (учениця):
називає: статути Збройних сил України, основні  їх вимоги;
розуміє: військові звання і знаки розрізнення; правила військової ввічливості й поведінки військовослужбовця як у військовій частині так і у громадських місцях; права й обов’язки військовослужбовця;
обґрунтовує: поняття військова ввічливість, статутні, нестатутні відносини.
Тема 3. Розподіл часу й повсякденний порядок у підрозділах (2 години )

Розподіл часу і повсякденний порядок. Розпорядок дня та його значення для виконання основних заходів повсякденної діяльності навчання й побуту особового складу підрозділів.
Призначення, склад та озброєння добового наряду роти. Обов'язки днювального роти та його підлеглість. Обладнання та оснащення місця, де черговий днювальний виконує свої обов'язки.

Вивчення дій днювального під час прибуття в роту прямих начальників, чергового частини, у  випадку тривоги і пожежі. Дії днювального під час виносу майна з розташування роти. Дії днювального вільної зміни.

Учень (учениця):
характеризує: розпорядок дня військової частини та його значення для виконання заходів повсякденної діяльності, побут особового складу підрозділів; призначення добового наряду роти;
знає: основні положення внутрішньої служби;
розуміє: обов’язки днювального роти, під час прибуття в роту прямих начальників, чергового частини, у випадку тривоги, пожежі, евакуації майна з розташування роти, а також під час порушень встановлених статутом правил відносин між військовослужбовцями, обов’язки днювального роти; 
дотримується: правил безпеки під час користування зброєю, застосовування засобів пожежогасіння;

Розділ ІІІ. Стройова підготовка (4; 5 годин) 
Тема 1. Стройові прийоми і рух без зброї та зі зброєю (4; 5 годин)
Строї та їх елементи. Обов’язки військовослужбовця перед шикуванням і в строю. Попередня та виконавча команди. Виконання команд "Ставай", "Рівняйсь", "Струнко", "Вільно".
Стройове положення. Повороти  на місці.
Рух стройовим і похідним кроком.

Повороти під час руху.
Військове привітання на місці й під час руху.
характеризує: строї та їх елементи;
розуміє: обов’язки солдата перед шикуванням і в строю; попередні та виконавчі команди;
виконує: команди які подаються в строю; рухається стройовим і похідним кроком; здійснює повороти на місці і під час руху;  військове вітання на місці і під час руху.

Розділ ІV. Вогнева підготовка (10; 15 годин)
Тема 1. Стрілецька зброя та поводження з нею (4; 7 годин)
Стрілецьке озброєння сучасної армії. Призначення, загальна будова та бойові властивості автомата. Послідовність неповного розбирання та складання автомата.
Учень (учениця):
характеризує: бойові властивості та загальну будову автомата;
розбирає та складає автомат.

Призначення і будова основних частин і механізмів автомата.
Приладдя до автомата, порядок чищення, змащення і зберігання зброї.
Тренування у неповному розбиранні та складання автомату.

пояснює принцип роботи автоматичної зброї;
розпізнає основні частини автомата;
порівнює основні характеристики сучасної стрілецької зброї;
обґрунтовує особливості приготування до стрільби.

 Підготовка автомата до стрільби. Можливі затримки і несправності під час стрільби і способи їх усунення. Спорядження магазину патронами і порядок зарядження автомата.
Загальна будова пневматичної гвинтівки та її характеристика. Основи стрільби з пневматичної гвинтівки. Помилки при стрільбі з гвинтівки та їх усунення. Тренування у стрільбі з пневматичної гвинтівки.
дотримується правил безпеки при проведенні стрільби зі стрілецької  зброї;
вміє виготовлятись до стрільби лежачі

Тема 2. Основи стрільби зі стрілецької зброї (1; 2 години)
 Постріл і його періоди. Початкова швидкість  кулі, її вплив на стрільбу. Відбій зброї і кут вильоту.
Утворення траєкторії, прямий постріл, прикритий, уражувальний і мертвий простір та їх практичне значення.
Учень (учениця):
характеризує основи внутрішньої та зовнішньої балістики;
обґрунтовує поняття прямий  постріл і прикритий, уражувальний і мертвий простір;
дотримується правил безпеки під час проведення стрільби
Тема 3. Ведення вогню з місця по нерухомих цілях і цілях, що з’являються (5; 6 годин)
Основні заходи безпеки при проведенні стрільб в тирі та на військовому стрільбищі. Організація і порядок проведення стрільби з пневматичної гвинтівки та автомата.
Влучність стрільби. Вибір цілі, прицілу та точки прицілювання.
Вивчення умов виконання вправ
 стрільби з пневматичної гвинтівки.
Приготування до стрільби. Тренування в одноманітності прицілювання.

пояснює матеріальну частину сучасної зброї та порядок її підготовки до стрільби;
обґрунтовує основні правила стрільби;
виконує вправи стрільб, передбачених програмою та нормативи з вогневої підготовки;

Виконання вправи стрільби з пневматичної гвинтівки.  Практичне тренування.

дотримується правил безпеки під час стрільби.
Розділ V. Тактична підготовка (11; 16 годин)
Тема 1. Основи загальновійськового бою (1; 2 години)
Поняття про бій. Характеристика загальновійськового бою. Види вогню та маневру, їх значення в бою.
Обов’язки солдата в бою. Особиста зброя та екіпіровка солдата.
Організаційна структура  механізованого відділення, його  озброєння та бойові можливості.

характеризує риси загальновійськового бою, види вогню та маневру, обов’язки солдата в бою, організаційну структуру механізованого відділення;
пояснює необхідність якісної підготовки екіпіровки та особистої зброї солдата до ведення бойових дій;
вміє припасовувати елементи екіпіровки.
Тема 2. Дії солдата в бою. (4; 6 годин).
Способи пересування на полі бою під час дії у пішому порядку.

Учень (учениця):
характеризує вогневу позицію в обороні, пояснює способи вивчення місцевості, способи боротьби з танками;
Поняття про вогневу позицію в обороні. Вимоги до вибору місця для ведення вогню і спостереження. Послідовність обладнання і маскування окопу для стрільби лежачи.
Вибір місця для ведення спостереження. Способи вивчення місцевості, виявлення цілей та доповідь про їх знаходження.
Способи боротьби з танками за допомогою ручних гранат та інших засобів озброєння механізованого відділення. 
Основні види інженерних загороджень. Способи застосування (встановлення) мінно-вибухових загороджень та її демаскуючих ознак, порядок їх подолання.
називає вимоги до організації місця для ведення вогню і спостереження, види інженерних загороджень та їх демаскуючі ознаки; способи пересування на полі бою; знає, як вибирати вогневу позицію та обладнувати її, вести спостереження у заданому секторі, визначати розташування цілей відносно орієнтирів, доповідати про результати спостереження;
дотримується при цьому правил безпеки;
виконує другу вправу з метання ручної кумулятивної гранати
Тема 3. Дії солдата в бою у складі бойових груп. (2; 3 години).
Завдання, прийоми і способи дій солдата на полі бою у складі бойової групи. Склад бойової групи (двійки, трійки). Розподіл обов’язків між військовослужбовцями та їх взаємодія у бойовій групі.
Порядок дій у складі бойових груп.
Учень (учениця):
називає обов’язки солдата в бою у складі бойової групи;
виконує способи пересування на полі бою,
оволодіває прийомами і способами знищення противника в бою у складі бойової групи;
знає особливості дій солдата у складі бойових груп. 



                         Тема 4. Основи військової топографії (4; 5 години )
Військова топографія, її зміст і особливості.
Основні елементи топографічної карти.
Умовні знаки топографічних карт.
Масштабний ряд топографічних карт. Види масштабів. Визначення відстаней за топографічною картою.
Визначення за топографічною картою географічних і прямокутних координат.


Учень (учениця):
характеризує поняття військової топографії, її зміст і особливості;
має уявлення про умовні знаки топографічних карт, як користуватися топографічними картами;
пояснює основні елементи топографічних карт;
визначає масштаб топографічної карти; відстані, географічні і прямокутні координати за топографічною картою;
обґрунтовує необхідність знання основ топографії для виконання бойового завдання;
вміє користуватись топографічною картою; розпізнавати умовні знаки топографічних карт на місцевості
Розділ ІV. Прикладна фізична підготовка (6; 11 годин)
Тема 1. Гімнастика (1; 2 години)
Комплексні вправи. Розучування і тренування комплексу вільних вправ, комплексної силової вправи і вправи на спритність.
Вправи на перекладині і брусах. Вправи на удосконалення положення «наскок» і «зіскок». Вправи для розвитку сили: підтягування на перекладині, згинання та розгинання рук в упорі на паралельних брусах
Учень (учениця):
виконує комплексні вправи та вправи на паралельних брусах;
дотримується правил безпеки під час занять з прикладної фізичної підготовки
Тема 2. Прискорене пересування та подолання перешкод. (1 година)
Біг. Техніка бігу на короткі та середні дистанції. Біг по пересіченій місцевості (до 1500 м ).
Подолання окремих перешкод. Ознайомлення з елементами єдиної смуги перешкод.
характеризує особливості: бігу, подолання горизонтальних і вертикальних перешкод;
розучує техніку бігу на будь-якій місцевості на короткі та середні дистанції;
долає перешкоди різними способами;
виявляє витривалість під час подолання смуги перешкод.
Тема 3. Основи самозахисту (2 години)
Розучування і тренування вправ без зброї: стійки, рухи вперед та назад, удари рукою на місці та русі

Захист від ударів рукою та  ногою. Розучування і тренування прийомів без зброї: прийоми самострахування, захвати та звільнення від них, больові прийоми.
пояснює вправи і прийоми самозахисту із зброєю та без зброї;
координує свої рухи та захищається в залежності від обставин;
дотримується правил безпечної поведінки під час опрацювання вправ і прийомів самозахисту;

Тема 4. Прикладні фізичні вправи та елементи видів спорту (національні бойові мистецтва, гирьовий спорт, атлетична гімнастика) (2; 6 годин)
Виникнення національних бойових мистецтв. Особливості бойової техніки «Хортинг» та «Рукопаш – Гопак».
Техніка нанесення ударів рукою та ногою. Порядок застосування в бойових ситуаціях.
Спеціально-допоміжні вправи з гирями вагою 8 кг. Ривок гирі вагою 8 кг.
Комплекси вправ з атлетизму без обтяжень


Учень (учениця):
характеризує:
 вплив занять з вагою власного тіла та з обтяженнями на організм школяра; фізичні якості, що розвиваються під час занять з вагою власного тіла та на заняттях з обтяженнями;
пояснює необхідність виникнення та застосування національних бойових мистецтв;
виконує прийоми нанесення ударів за технікою «Хортинг» та «Рукопаш – Гопак»; спеціально-допоміжні вправи з гирями вагою 8 кг; ривок гирі вагою 8 кг; вправи без обтяжень з атлетизму;
знає як застосовувати прийоми в бойових ситуаціях
д о т р и м у є т ь с я  правил техніки безпеки під час занять.

Розділ VІІ. Основи цивільного захисту (6; 7 годин)
Тема 1. Нормативно-правова база цивільного захисту (1 година)
Нормативно-правова база цивільного захисту України. Організаційна структура цивільного захисту України. Обов’язки учнів щодо вивчення основ цивільного захисту.
називає основні положення нормативно-правової бази цивільного захисту та міжнародні розпізнавальні знаки;
пояснює важливість знань основ
цивільного захисту.

Тема 2. Надзвичайні ситуації та загроза їх виникнення (2 години)
Надзвичайні ситуації воєнного характеру від дії зброї масового ураження: ядерна, хімічна та біологічна зброя. Особливості уржаючої дії.

Учень (учениця):
характеризує причини виникнення надзвичайних ситуацій, їх вплив на довкілля та безпеку життєдіяльності людини, сучасні звичайні засоби ураження та ураження від дії ядерної, хімічної та біологічної зброї;
оцінює обстановку в надзвичайних ситуаціях та визначає заходи, щодо попередження надзвичайних ситуацій терористичного походження;
наводить приклади виникнення надзвичайних ситуацій на Україні та за її межами;
пояснює негативний вплив надзвичайних ситуацій на довкілля  та життєдіяльність людини;
дотримується правил безпечної поведінки при виникненні надзвичайних ситуацій, з вибухонебезпечними предметами.
Сучасні звичайні засоби ураження. Осколкові, кулькові та фугасні боєприпаси. Вибухонебезпечні предмети та правила поводження з ними. Запалювальна та високоточна зброя, заходи та засоби захисту від неї.
Прилади радіаційної розвідки. Їх класифікація,призначення,принцип дії та порядок використання
Надзвичайні  ситуації соціально –
політичного характеру.
Сучасний тероризм, як загроза людству ХХІ століття. Заходи, щодо попередження надзвичайних ситуацій терористичного походження.
Тема 3. Основні способи захисту населення в надзвичайних
ситуаціях (2; 3 годин)
Поняття про надзвичайну ситуацію. Надзвичайні ситуації природного, техногенного та соціально – політичного характеру. Сигнали і порядок оповіщення про загрозу виникнення надзвичайних ситуацій. Повідомлення населення попереджувальним сигналом „Увага всім!”. Дії населення по сигналам оповіщення.

Засоби індивідуального захисту органів дихання, їх призначення, будова, підбір та правила використання. Правила виготовлення найпростіших засобів захисту органів дихання та порядок їх використання.
Учень (учениця):
характеризує основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях, призначення та будову основних засобів індивідуального захисту органів дихання та шкіри, сигнали і порядок оповіщення населення про виникнення надзвичайних ситуацій і порядок дій при цьому, способи проведення евакуації населення;
вміє користуватися основними засобами індивідуального захисту органів дихання та шкіри.

Ізолюючі засоби індивідуального захисту шкіри.
Загальновійськовий захисний комплект (ЗЗК). Його  призначення, склад, правила використання.

виготовляє найпростіші засоби захисту органів дихання та шкіри;
пояснює правила безпеки під час захисту населення в надзвичайних ситуаціях.


Тема 4. Основи рятувальних та інших невідкладних робіт (1 година)
Рятувальні та інші невідкладні  роботи у надзвичайних ситуаціях.
Мета, види і обсяги рятувальних та інших невідкладних робіт.  Сили і засоби ведення рятувальних та інших невідкладних  робіт в районах стихійного лиха, аварії й осередку ураження.
Організація та проведення рятувальних робіт в осередку ураження. Завдання та зміст рятувальних і невідкладних аварійно-рятувальних робіт.   Прийоми і способи виконання рятувальних робіт. Заходи безпеки. Особиста гігієна в умовах радіаційного, хімічного та біологічного зараження.
Заходи по ліквідації наслідків зараження. Санітарна обробка людей. Заходи  санітарної обробки та порядок їх проведення.  Знезаражування території та об’єктів у формі дезактивації, дегазації і дезінфекції, порядок та способи проведення.
Учень (учениця):
характеризує порядок проведення рятувальних та інших невідкладних  робіт;
проводить часткову санітарну обробку обмундирування та тіла;
дотримується правил особистої гігієни в умовах радіаційного, хімічного та біологічного зараження;
володіє знаннями про основні заходи по ліквідації наслідків зброї масового ураження;
уявляє масштаби рятувальних робіт в осередках ураження;
знає порядок та способи проведення санітарної обробки і знезаражування території та об’єктів.

Розділ VІІІ. Основи медичних знань і допомоги (7; 8 годин)

Тема 1. Смерть, ознаки клінічної та біологічної смерті, методи оживлення потерпілих (2 години)
Загальні уявлення про смерть – характеристика клінічної та біологічної смерті. Орієнтуючі вірогідні та підозрілі ознаки смерті. Поняття про реанімацію (оживлення). Основні правила та порядок проведення реанімації.

Звільнення дихальних шляхів від сторонніх предметів – западання язика, нижньої щелепи, слизу, води тощо. Штучне дихання – його різновиди, методика та техніка проведення штучної вентиляції легенів. Непрямий масаж серця, як спосіб відновлення діяльності серцево-судинної системи, методика його виконання.

Техніка проведення реанімаційних заходів одним та двома рятівниками.
Учень (учениця):
називає ознаки клінічної та біологічної смерті, характеризує орієнтуючі вірогідні та підозрілі ознаки смерті;
вміє: робити штучне дихання та непрямий масаж серця; проводити штучну вентиляцію легенів, непрямий масаж серця;
пояснює техніку проведення та дотримується правил безпеки під час реанімаційних заходів.

Тема 2. Надання домедичної допомоги при кровотечах, пораненнях, переломах та вивихах (2 години)
Поняття про рану. Класифікація ран. Види кровотечі, їх класифікація. Домедична допомога при внутрішній та зовнішній кровотечах та проникаючих пораненнях грудей і живота.
характеризує: рани, види кровотечі, правила надання домедичної допомоги при кровотечі, проникаючих пораненнях грудей і живота;

Техніка накладання пов’язок на голову, передпліччя, ліктьовий та плечовий суглоби, колінний та гомілковостопний суглоби. Техніка накладання кровоспинного джгута і закрутки на стегно і плече.
Техніка стискання судин для зупинки кровотеч в типових місцях. Дії рятівника при травматичній ампутації кінцівки.
вміє користуватися шприц-тюбиком;
виконує накладання пов’язки, кровоспинного джгута та закрутки;
може транспортувати потерпілих при різноманітних ушкодженнях та пораненнях;
дотримується правил безпеки під час надання домедичної допомоги при кровотечах та пораненнях.
Тема 3. Домедична допомога в умовах бойових дій (3; 4 години).
Основні принципи надання домедичної допомоги в умовах бойових дій.
Учень (учениця):
знає принципи надання домедичної допомоги в умовах бойових дій.
Тема. 3.1. Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу (1; 2 години)
Загальні положення.
Переведення пораненого в положення на боці (животі).
Зупинка кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок.
Учень (учениця):
вміє переводити пораненого в положення на боці (животі);
володіє навичками зупинки кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок.
Тема 3.2. Транспортування (переміщення) пораненого в сектор укриття (1 година).
Транспортування однією особою в положенні лежачи та стоячи.

Учень (учениця):
вміє проводити транспортування однією особою в положенні лежачи (стоячи).
Тема 3.3. Надання допомоги в секторі укриття (1 година).
Первинний огляд пораненого, визначення ознак життя.
Проведення серцево-легеневої реанімації.
Переведення в стабільне положення.
Накладання пов’язки на грудну клітку, голову, живіт.
Накладання джгута на кінцівки.
Учень (учениця):
виконує алгоритм первинного огляду пораненого, проведення серцево-легеневої реанімації;
визначає ознаки життя;
вміє накладати пов’язки на грудну клітку, голову, живіт, джгут на кінцівки.

                                                              
11 КЛАС, група юнаків (дівчат за їх власним бажанням)
                        
Зміст  навчального
 матеріалу
Державні вимоги
до рівня загальноосвітньої
підготовки учнів
1
2
Розділ 1. Збройні Сили України на сучасному етапі. (3; 4 години)
Тема 1. Нормативно-правова база з військових питань.
Історія розвитку українського війська (1; 2 години)
Основні історичні періоди військового мистецтва українського народу, їх значення для розбудови сучасних ЗСУ.

Учень (учениця):
називає основні історичні періоди військового мистецтва українського народу, їх значення для розбудови сучасних Збройних Сил;
наводить приклади визначних воєнних подій, переможних битв українського війська;
розуміє значення військової могутності держави у сучасному світі;

Тема 2. Основи міжнародного гуманітарного права (2 години)
Об’єктивна необхідність урегулювання ведення бойових  дій за допомогою міжнародного гуманітарного права. 

Особливості ведення воєнних дій з врахуванням норм МГП. Заборонені засоби та методи ведення воєнних дій.
Правила застосування норм МГП щодо розпізнавання осіб та об’єктів.
Міжнародний правовий захист жертв війни та цивільних об’єктів. Захист дітей та жінок в МГП.
Запобігання порушення норм МГП.
знає:
- основні поняття та терміни міжнародного гуманітарного права;
- правила поведінки солдата в бою;
- міжнародні розпізнавальні знаки;
- принципи діяльності під час проведення гуманітарних операцій;
вміє  розпізнавати особи та об’єкти які знаходяться під захистом МГП;
розуміє: особливості ведення воєнних дій з врахуванням норм МГП;  механізм та види юридичної відповідальності за порушення норм МГП;.
обґрунтовує участь України в миротворчих операціях;
характеризує заборонені методи та засоби ведення воєнних дій.
Розділ ІІ. Статути Збройних сил України
(1 година)
Тема 2. Військова дисципліна (1 година )
Військова дисципліна, її суть і значення. Обов'язки військовослужбовців з дотримання військової дисципліни. Заохочення та стягнення, що накладають  на солдат (матросів), сержантів (старшин).
характеризує: поняття щодо суті і значення військової дисципліни;
пояснює: обов’язки військовослужбовців з дотримання військової дисципліни; заохочення та стягнення, що накладаються на солдат (матросів), сержантів (старшин);

Тема 4. Вартова служба (1  година)
Розподіл часу і повсякденний порядок. Розпорядок дня та його значення для виконання основних заходів повсякденної діяльності навчання й побуту особового складу підрозділів.

Учень (учениця):
характеризує: розпорядок дня військової частини та його значення для виконання заходів повсякденної діяльності, побут особового складу підрозділів; призначення добового наряду роти.

Розділ ІІІ. Стройова підготовка (4; 5 годин)
Тема 1. Стройові прийоми і рух без зброї та зі зброєю (2; 3 години)
Вихід зі строю. Підхід до начальника. Повернення до строю.
  
Тренування у виконанні стройових прийомів і руху без зброї.

Стройове положення з автоматом. Виконання прийомів: "Ремінь послабити (підтягти)", "Автомат на груди", "На ремінь", "Зброю за спину", "Покласти
зброю", "До зброї", "За зброю".
Учень (учениця):
називає: строї та їх елементи;
розуміє: обов’язки солдата перед шикуванням і в строю; попередні та виконавчі команди;
виконує: команди які подаються в строю; вихід із строю та повернення до нього; підхід до начальника та відхід від нього, стройові прийоми зі зброєю: „Ремінь послабити (підтягнути)”, „Автомат на груди”, „На ремінь”, „Зброю за спину”, „Покласти зброю”, „До зброї”, „За зброю”;
дотримується правил безпеки при діях зі зброєю.
Тема 4. Строї відділення (2 години)
Шикування відділення в розгорнутий і похідний строї. Розмикання і змикання відділення. Перешикування відділення з однієї шеренги у дві і навпаки, з розгорнутого строю в похідний.

Рух відділення стройовим і похідним кроком. Перешикування відділення під час руху з колони по одному в колону по два і навпаки. Військове вітання відділення на місці і під час руху. Відповіді відділення на привітання та поздоровлення.
називає: строї відділення;
вміє діяти: у складі відділення під час шикування в розгорнутий і похідний строї, розмикання та змикання, перешикування на місці та під час руху; рухається у складі відділення стройовим та похідним кроком,
віддає військове привітання, відповідає на привітання та поздоровлення;
Розділ ІV. Вогнева підготовка (9; 11 годин)
Тема1. Стрілецька зброя та поводження з нею (2; 3 години)
Прийоми стрільби (вогневі тренування). Положення автоматника під час стрільби з місця і в русі в пішому порядку. Вибір і зайняття місця для стрільби. Прийоми стрільби з автомата під час приготування до стрільби, проведення і припинення стрільби. Тренування у приготуванні до стрільби.

Учень (учениця):
знає прийоми і правила стрільби із стрілецької зброї;
виконує прийоми стрільби із стрілецької зброї;  

Тема 2. Основи стрільби зі стрілецької зброї (1 година)
Правила стрільби.
Спостереження за полем бою, вибір цілі для обстрілу. Призначення вихідних установок (вибір прицілу і точки прицілювання). Вибір моменту для відкриття вогню. Ведення вогню, спостереження за його результатами. Коректування  стрільби.
вміє призначати вихідні дані для стрільби та розуміє коректуру стрільби.

Тема 3. Ведення вогню з місця по нерухомих цілях і цілях, що з’являються (4; 5 годин)
Тренування у одноманітності прицілювання, вирішення завдань на визначення прицілу і точки прицілювання.
Виконання вправи стрільби з пневматичної гвинтівки. Удосконалення знань з будови автомата.

Учень (учениця):
обґрунтовує основні правила стрільби;
виконує вправи стрільб, передбачені програмою та нормативи з вогневої підготовки;
дотримується правил безпеки під час стрільби.
Тема 4. Ручні осколкові гранати та поводження з ними (2 години)
Призначення, бойові властивості, загальна будова і принцип  дії  ручних гранат. Порядок огляду і підготовки гранат до метання.
Заходи безпеки під час поводження з ручними гранатами. Вивчення прийомів і правил метання ручних гранат.
Виконання першої вправи з метання ручних гранат.

характеризує загальну будову і принцип дії ручних осколкових гранат;
розпізнає імітаційні та бойові гранати;
володіє технікою метання гранати;
дотримується правил безпеки при метанні гранат;
виконує першу вправу з метання ручних гранат
Розділ V. Тактична підготовка (4; 9 годин)
Тема 3. Дії солдата в бою у складі бойових груп (2; 4 годин)
Способи пересування на полі бою під час дії у пішому порядку. Порядок дій у складі бойових груп.
Поняття про вогневу позицію в обороні. Вимоги до вибору місця для ведення вогню і спостереження. Послідовність обладнання і маскування окопу для стрільби лежачи.
Вибір місця для ведення спостереження. Способи вивчення місцевості, виявлення цілей та доповідь про їх знаходження.
 Способи боротьби з танками за допомогою ручних гранат та інших засобів озброєння механізованого відділення. 
Основні види інженерних загороджень. Способи застосування (встановлення) мінно-вибухових загороджень та її демаскуючих ознак, порядок їх подолання.
характеризує вогневу позицію в обороні, пояснює способи вивчення місцевості, способи боротьби з танками;
називає вимоги до організації місця для ведення вогню і спостереження, види інженерних загороджень та їх демаскуючі ознаки; способи пересування на полі бою; знає, як вибирати вогневу позицію та обладнувати її, вести спостереження у заданому секторі, визначати розташування цілей відносно орієнтирів, доповідати про результати спостереження;
дотримується при цьому правил безпеки;
виконує другу вправу з метання ручної кумулятивної гранати

Тема 4. Основи військової топографії (2; 5 годин )
Суть орієнтування на місцевості. Визначення сторін горизонту за компасом, годинником та сонцем, зірками, місцевими предметами.
Азимут магнітний і його визначення. Визначення азимута на місцевий предмет і напрямку руху за азимутом.
Складання опису місцевості.
Спосіб горизонталей як основний спосіб зображення рельєфу на топографічних картах. Висота перерізу рельєфу.
Визначення абсолютних і відносних висот за топографічною картою. Визначення зон видимості.



Учень (учениця):
характеризує поняття орієнтування на місцевості;
має уявлення про визначення сторін горизонту за компасом, годинником та сонцем, зірками, місцевими предметами;
пояснює порядок орієнтування на місцевості, рух за азимутом та яким чином здійснюється обхід перешкод;
визначає відстані на місцевості за топографічною картою, сторони горизонту та азимут за предметами на місцевості; визначає абсолютні і відносні висоти та зони видимості; складає опис місцевості;
обґрунтовує необхідність знання основ топографії для виконання бойового завдання;
вміє користуватись та рухатись на місцевості за компасом і топографічною картою, навігатором.



Розділ VІ. Прикладна фізична підготовка (3; 6 годин)
Тема 1. Гімнастика (1 година)
Комплексні вправи. Розучування і тренування комплексу вільних вправ, комплексної силової вправи і вправи на спритність.
Вправи на перекладині і брусах. Вправи на удосконалення положення «наскок» і «зіскок». Вправи для розвитку сили: підтягування на перекладині, згинання та розгинання рук в упорі на паралельних брусах
Учень (учениця):
виконує комплексні вправи та вправи на паралельних брусах;
дотримується правил безпеки під час занять з прикладної фізичної підготовки
Тема 3. Основи самозахисту (0; 1 година)
Розучування і тренування прийомів зі зброєю: підготовка до бою, укол багнетом (ножем) та захист від нападу, удар навідліг палкою  (ножем) та захист від нападу, удар ножем знизу та захист від нападу, захист від погрози пістолетом.
виконує прийоми нанесення ударів руками та захист від них;
вміє наносити удари штик-ножем та порядок захисту від них; знає порядок захисту від погрози пістолетом.
Тема 4. Прикладні фізичні вправи та елементів видів спорту (основи самозахисту, національні бойові мистецтва, гирьовий спорт, атлетична гімнастика) (2; 4 години) 
Особливості бойової техніки «Хортинг» та «Рукопаш – Гопак».
Техніка нанесення ударів рукою та ногою. Порядок застосування в бойових ситуаціях.
Учень (учениця):
виконує прийоми нанесення ударів за технікою «Хортинг» та «Рукопаш – Гопак»;
знає як застосовувати прийоми в бойових ситуаціях;
Розучування і тренування вправ без зброї: стійки, рухи вперед та назад, удари рукою на місці та русі
Захист від ударів рукою та ногою. Розучування і тренування прийомів без зброї: прийоми самострахування, захвати та звільнення від них, больові прийоми.

пояснює вправи і прийоми самозахисту із зброєю та без зброї;
координує свої рухи та захищається в залежності від обставин;
дотримується правил безпечної поведінки під час опрацювання вправ і прийомів самозахисту;

Розучування і тренування прийомів зі зброєю: підготовка до бою, укол багнетом (ножем) та захист від нападу, удар навідліг палкою (ножем) та захист від нападу, удар ножем знизу та захист від нападу, захист від погрози пістолетом.
виконує прийоми нанесення ударів руками та захист від них;
вміє наносити удари штик-ножем та порядок захисту від них; знає порядок захисту від погрози пістолетом.
Спеціально-допоміжні вправи з гирями вагою до 16 кг.
Комплекси вправ з атлетизму з обтяженням і без обтяжень
характеризує: вплив занять з вагою власного тіла та з обтяженнями на організм школяра;
виконує вправи з вагою власного тіла та з обтяженнями

Розділ УІІ. Основи цивільного захисту (5; 7 годин)
Тема 3. Основні способи захисту населення в надзвичайних
ситуаціях (3; 4 годин)
Медичні засоби індивідуального захисту. Аптечка індивідуальна медичного захисту її склад та порядок використання. Індивідуальний протихімічний пакет та його склад. Порядок обробки шкіри, одягу, взуття. Пакет перев’язувальний індивідуальний та порядок його використання.
 Інженерні споруди, призначені для укриття і тимчасового захисту людей, їх класифікація, обладнання та порядок використання.


Учень (учениця):
класифікує обладнання та пояснює порядок використання інженерних споруд для захисту населення;
характеризує основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях, способи проведення евакуації населення;
вміє користуватися медичними засобами захисту (аптечка  індивідуальна, індивідуальний протихімічний пакет (ІПП), пакет перев’язувальний індивідуальний(ППІ);
пояснює правила безпеки під час захисту населення в надзвичайних ситуаціях,
характеризує способи проведення евакуації населення;
виконує алгоритм підготовки населення до евакуаційних заходів та розміщення населення.
Евакуаційні заходи. Поняття про евакуацію та її види. Принципи і способи здійснення евакуації населення. Підготовка та проведення  евакуації населення з небезпечних районів. Порядок розміщення евакуйованого населення у безпечних районах. Організація польового табору.

Тема 4. Основи рятувальних та інших невідкладних робіт
(2; 3 години)
Характерні види рятувальних робіт. Організація і проведення рятувальних та інших невідкладних робіт на промислових об'єктах та в осередках ураження.
Поняття про дегазацію, дезактивацію та дезінфекцію. Порядок та способи їх  проведення. Особиста гігієна в умовах радіаційного, хімічного та біологічного зараження.
Знезаражуючі речовини і розчини.
Санітарна обробка. Порядок та способи проведення.
Учень (учениця):
характеризує порядок проведення рятувальних та інших невідкладних робіт;
пояснює порядок та способи проведення спеціальної обробки;
проводить часткову обробку стрілецької зброї, обмундирування та тіла;
дотримується правил особистої гігієни в умовах радіаційного, хімічного та біологічного зараження;
вміє користуватися приладами дегазації та дезинфікації
Розділ VІІІ. Основи медичних знань і допомоги (5; 7 годин)
Тема 2. Надання домедичної допомоги при кровотечах, пораненнях, переломах та вивихах (1; 2 години)
Поняття про переломи кісток і їх ознаки. Види переломів. Табельні та підручні засоби іммобілізації. Накладання шин з підручного матеріалу при переломах плеча, передпліччя, стегна, гомілки.
виконує накладання шини з підручних матеріалів;

Правила користування шприц-тюбиком. Правила транспортування потерпілих при різноманітних ушкодженнях та пораненнях.
може транспортувати потерпілих при різноманітних ушкодженнях;
дотримується правил безпеки під час  надання домедичної допомоги при переломах та вивихах.
Тема 3. Домедична допомога в умовах бойових дій (3; 4 година).
Тема 3.1. Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу (1; 2 години).
Зупинка кровотечі з ран верхньої та нижньої кінцівки кінцівок (взаємодопомога).
Зупинка кровотечі за допомогою спеціальних джгутів (самодопомога).
Учень (учениця):
вміє  проводити зупинку кровотечі з ран верхньої та нижньої кінцівки кінцівок;
володіє навичками зупинки кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок, за допомогою спеціальних джгутів.
Тема 3.2. Транспортування (переміщення) пораненого в сектор укриття (1 година).
Транспортування двома особами в положенні лежачи та стоячи.
Учень (учениця):
вміє проводити транспортування в положенні лежачи (стоячи), двома особами.
Тема 3.3. Надання допомоги в секторі укриття (1; 2 години).
Зупинка кровотечі з рани тулуба за допомогою гемостатичних засобів (само- та взаємодопомога).
Зупинка кровотечі з рани кінцівки за допомогою спеціальних перев‘язувальних пакетів (само- та взаємодопомога).
Введення знеболювальних засобів за допомогою шприца-тюбика.
Учень (учениця):
вміє вводити знеболювальних засобів за допомогою шприца-тюбика;
володіє навичками зупинки кровотечі з рани тулуба за допомогою гемостатичних засобів та кровотечі з рани кінцівки за допомогою спеціальних перев‘язувальних пакетів.
Тема 4. Психологічна підготовка до захисту Вітчизни (1 години)
Поняття про психіку військово-службовця. Фактори, що обумовлюють напруження психічної діяльності. Психологічна готовність до їх усунення.
характеризує фактори, що обумовлюють напруження психічної діяльності;
називає способи зняття психологічної напруги.
Поняття психологічної війни. Види впливу та специфіка психологічних операцій у ході бойових дій. Форми та методи психологічної війни. Психологічний вплив через засоби масової інформації.
характеризує основні риси психологічної війни;
знає порядок психологічного  впливу через засоби масової інформації, форми та методи психологічної війни;
розуміє специфіку ведення психологічних операцій у ході бойових дій.

НАВЧАЛЬНО-ПОЛЬОВІ ЗБОРИ 

Зміст навчального
 матеріалу
Державні вимоги
до рівня загальноосвітньої
підготовки учнів
1
2
Розділ ІV. Вогнева підготовка (4 годин)
Тренування у одноманітності прицілювання, вирішення завдань на визначення прицілу і точки прицілювання.
Виконання початкової вправи стрільби з автоматичної зброї. Удосконалення знань з будови автомата.
Учень (учениця):
обґрунтовує основні правила стрільби;
виконує вправи стрільб, передбачених програмою, нормативи з вогневої підготовки (№ 1, 2, 3, 4, 5) та початкову вправу стрільби з автомата бойовими патронами;
дотримується правил безпеки під час стрільби.
Розділ V. Тактична підготовка (11 години)
Тема 4. Дії солдата в бою у складі механізованого відділення
(10 годин)
Завдання та озброєння механізованого відділення
Дії солдата в обороні. Вибір вогневої позиції, її інженерне обладнання та маскування.
Ведення спостереження. Дії з початком вогневої підготовки,  відбиття атаки танків і піхоти.
знає завдання та озброєння механізованого відділення;
характеризує дії механізованого відділення в обороні, наступі та в розвідувальному дозорі; дії солдат із початком вогневої підготовки в обороні, під час застосування зброї масового ураження;

Способи боротьби з авіацією противника.
Дії під час застосування зброї масового ураження.
Дії солдата у наступі. Похідний і бойовий порядок механізованого  відділення.
Висування на рубіж атаки, атака з подоланням мінно - вибухових та інших інженерних перешкод. Подолання ділянки місцевості з радіоактивним зараженням.
 Поняття про дії розвідувального дозору. Дії дозорних під час огляду місцевості та місцевих предметів, загороджень, мостів, різних перешкод. Дії в засаді.
володіє способами подолання місцевості з уражувальними факторами, з мінно-вибуховими загородженнями, дотримується при цьому правил безпеки;
виконує дії по обладнанню та маскуванню вогневої позиції, веденню спостереження, у пересуванні на місцевості у складі підрозділу, огляду місцевості та місцевих предметів
Тема 5. Озброєння та бойова техніка військової частини (підрозділу)
(1 година)
Ознайомлення з озброєнням та бойовою технікою військової
частини (підрозділом), їх призначення, тактико-технічна характеристика. Демонстрація озброєння та бойової техніки в дії.
*- при неможливості проводити урок у військовій частині, проходить ознайомлення з роботою призовного пункту у РВК  або здійснюється відвідування місць бойової слави.
характеризує озброєння та бойову техніку військової частини;
пояснює основи повсякденної життєдіяльності підрозділу (частини).
Розділ VІ. Прикладна фізична підготовка
Тема 2. Прискорене пересування та подолання перешкод (2 години)
Біг по пересіченій місцевості (до 1500 м).
Подолання єдиної смуги перешкод.
характеризує особливості: бігу, подолання горизонтальних і вертикальних перешкод;
долає перешкоди різними способами;
виявляє витривалість під час бігу по пересіченій місцевості та подоланні смуги перешкод.
Розділ VІІІ. Основи медичних знань і допомоги  (1 година)
Зупинка кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок в умовах бойових дій.
Транспортування пораненого одною та двома особами в положенні лежачи та стоячи.
Учень (учениця):
вміє  проводити зупинку кровотечі з ран верхньої та нижньої кінцівки кінцівок в умовах бойових дій; проводити транспортування в положенні лежачи (стоячи), двома особами
володіє навичками зупинки кровотечі з ран шиї, тулуба, кінцівок.


ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН № 2
вивчення предмета дівчатами (юнаками, які за станом здоров’я, релігійними поглядами не вивчають основи військової справи)
1 рік (10 клас), 2 рік (11 клас)

Розділ, тема
К-сть годин на тиждень (1,5 год.)
К-сть годин на тиждень (2 год.)
З них на заняття у лікувальні оздоровчому закладі
Разом
1 рік
(10 клас)
2 рік
(11 клас)
Разом
1 рік
(10 клас)
2 рік
(11 клас)
Вступний урок
1
1
-
1
1
-
-
Розділ І. Основи медичних знань і допомоги.
34
34
-
45
45
-
8
Тема 1.1. Основи законодавства України щодо охорони здоров’я людини
1
1
-
2
2
-
-
Тема 1.2. Медична допомога при порушенні здоров’я людини
2
2
-
3
3
-
4
Тема 1.3. Ліки та засоби домедичної допомоги
3
3
-
4
4
-
-
Тема 14. Вплив уражаючих факторів надзвичайних ситуацій на людину
1
1
-
2
2
-
-
Тема 1.5. Поняття про травму. Травми основних системи організму людини систем та їх наслідки. Травматичний шок. Політравма.
6
6
-
8
8
-
-
Тема 1.6. Поранення. Кровотечі. Домедична допомога при пораненнях і кровотечах. Перев’язка пораненого.
10
10
-
12
12
-
-
Тема 1.7. Домедична допомога при переломах і вивихах.
4
4
-
5
5
-
-
Тема 1.8. Правила транспортування травмованих
2
2
-
2
2
-
-
Тема 1.9. Інфекційні захворювання. Профілактика інфекційних захворювань
4
4
-
5
5
2
2
Тема 1.10. Дія на організм людини йонізуючого випромінювання
1
1
-
2
2
-
1
Розділ 2. Домедична допомога у надзвичайних ситуаціях
22
10
12
36
13
23
-
Тема 2.1. Оцінювання стану організму людини. Термінальний стан
2
2
-
2
2
-
-
Тема 2.2. Домедична допомога при гострих порушеннях дихання та під час зупинки серця
3
3
-
4
4
-
2
Тема 2.3. Опіки. Домедична допомога при опіках. Допомога при тепловому та сонячному ударі, обмороженні і електротравмах
5
5
-
7
7
-
-
Тема 2.4. Отруєння. Домедична допомога при отруєннях
5
-
5
10
-
10
1
Тема 2.5. Домедична допомога при укусах отруйних змій та комах
2
-
2
3
-
3
-
Тема 2.6. Домедична допомога при утопленні, тривалому здавлюванні та інших паталогічних станах
5
-
5
10
-
10
-
Розділ 3. Основи цивільного захисту
7
7
-
7
7
-
-
Тема 3.1. Нормативно-правова база цивільного захисту
1
1
-
1
1
-
-
Тема 3.2. Надзвичайні ситуації та загроза їх виникнення
2
2
-
2
2
-
-
Тема 3.3. Основні способи захисту населення в надзвичайних ситуаціях
7
3
4
7
3
4
-
Тема 3.4. Основи рятувальних та інших невідкладних робіт
5
3
2
5
3
2
-
Розділ 4. Міжнародне гуманітарне право (МГП) про захист цивільного населення
3
-
3
3
-
3
-
Тема 4.1. Основні положення МГП
1
-
1
1
-
1
-
Тема 4.2. Застосування МГП
1
-
1
1
-
1
-
Тема 4.3. Засоби і методи ведення воєнних дій
1
-
1
1
-
1
-
Розділ 5. Домедична допомога в бойових умовах
12
-
13
17
-
17
5
Тема 5.1. Основні принципи надання домедичної допомоги в умовах бойових дій. Тактична медицина
1
-
1
1
-
1
-
Тема. 5.2. Надання домедичної допомоги в секторі обстрілу
3
-
3
5
-
5
1
Тема 5.3. Транспортування (переміщення) пораненого в сектор укриття
2
-
3
2
-
2
1
Тема 5.4. Надання допомоги в секторі укриття
6
-
6
9
-
9
3
Контроль практичних навичок
-
-
-
-
-
-
2


Немає коментарів:

Дописати коментар